Friday, October 30, 2015

NEGERIKU YANG NYAMAN, IAITU, NEGERI KEDAH DARUL AMAN



NEGERI KEDAH
(DARUL AMAN)


Okey..hari ini saya akan sambung  tajuk saya pada minngu lepas iaitu tentang keindahan negeriku kan??..Jom kita tengok apa yang menarik dinegeri Kedah ini.





LADANG ANGGUR TASIK BERIS DI SIK KEDAH - DESTINASI AGRO PELANCONGAN KEDAH YANG UNIK




KOLAM AIR PANAS ULU LENGGONG BALING



MASJID ZAHIR-ANTARA 10 MASJID TERCANTIK DI DUNIA



MUZIUM PADI KEDAH-DECK BERPUSING 360 DARJAH



PEKAN RABU KOMPLEK-"SEPURMARKET MELAYU"




RUMAH KELAHIRAN TUN DR MAHATHIR MOHAMMAD



MENARA ALOR SETAR-MENARA KEDUA TERTINGGI DI MALAYSIA



GUNUNG JERAI




THE CARNIVAL WATER AND THEME PARK 


Friday, October 23, 2015

TEMPAT BERSEJARAH DI NEGERI KEDAH

Mulai hari ini saya akan menceritakan mengenai tempat-tempat bersejarah dan menarik disetiap negeri-negeri di Malaysia dan seterusnya didalam dan luar negara. Tetapi sebelum itu, saya akan bermula dengan negeri kelahiran saya iaitu Negeri Kedah.






Kota Raja Bersiung 


Kota ini terletak di Kampung Pinang Tunggal dalam daerah Kuala Muda, kira-kira 8km ke selatan bandar Sungai Petani. Berdasarkan kesan yang ada menunjukkan Kota Raja Bersiung ini lebih luas hingga sampai ke sebuah paya di Kampung Seberang Tok Soh.
Tidak dapat dipastikan dengan jelas Raja Kedah yang manakah membina Kota tersebut. Dalam Al-Tarikh Salasilah Negeri Kedah, tidak ada disebut Kota Raja Bersiung. Sementara dalam Hikayat Merong Mahawangsa ada catatan yang menyebut Raja Kedah yang bergelar Raja Ong Maha Perita Deria yang memakan darah manusia itu digelar Raja Bersiung membina Kota ini, yang disebut "Kota Aur". Aur bererti buluh iaitu sejenis buluh yang tumbuh di tepi sungai tersebut.




Kota Siputeh
Kota Siputeh merupakan kota tertua di Negeri Kedah. Dibina pada tahun 1282M oleh Tunku Ahmad Ibni Sultan Muzzil Shah (Raja Muda Kedah). Kota ini merupakan benteng pertahanan bahagian utara Negeri Kedah daripada ancaman Acheh dan Siam.
Kota Siputeh dijadikan pusat pemerintahan bermula dari tahun 1323M, semasa pemerintahan Sultan Ibrahim Shah diikuti oleh lapan orang sultan Negeri Kedah.
Pada tahun 1626M, Sultan Rijaluddin Muhammad Shah (Sultan ke-13) telah memindahkan pusat pemerintahan dari Kota Si Putih ke Kota Naga. Kota ini terletak di Kampung Si Putih, Mukim Pering, Kubang Pasu.



Kota Padang Sejana 

Kota ini terletak di Kampung Padang Sejana Mukim Naga lebih kurang 3km ke arah barat dari pekan Kepala Batas. Di dalam kota ini terdapat beberapa buah rumah, sebuah bekas kolam mandi dan beberapa buah makam bersejarah termasuk makam Panglima Tok Lidah Hitam. Kota ini bersambung dengan sebuah kota lagi yang dikenali sebagai Kota Rentang. Kota ini dibina dengan arahan Sultan Muzaffar Shah II yang memerintah Kedah kira-kira pada tahun 1547 hingga 1602.



Puncak Bukit Choras 

Tempat ini adalah kesan-kesan asas sejarah yang tertua yang dijumpai di Malaysia. Letaknya di tebing sebelah selatan Sungai Sala. Sebuah daripada bangunan yang terdapat di situ ialah berhala yang berbentuk kubah. Ia berkemungkinan sebuah "stupa" yang berkaitan dengan pemujaan agama Buddha.

QUOTES


 Assalammualaikum...Salam Sejahtera kepada semua.

Sepertimana yang kita ketahui minggu ini semua pelajar-pelajar sibuk dengan aktiviti samada sukan ataupun akademik. Almaklumlah pertengahan semester ini, banyak la test, kuiz, midterm, assignment dan lain-lain lagi. Selain itu, ada jugak yang terlebat dalam SUKEM iaitu sukan antara kolej. Jutaan tahniah saya ucapkan kepada Kolej Aminuddin Baki yang sekarang ini sedang mendahului pingat emas, tdak lupa jugak ucapan tahniah untuk kolej2 lain yang menyertai pertandingan yang dianjurkan oleh kolej-kolej.

"In order to succeed, we must first believe that we can"

Semua orang lebih tumpu kepada peperiksaan pertengahan semester yang bakal berlangsung tidak lama lagi. Saya pula telah selesai menduduki exam aplikasi komputer, maaf untuk diri sendiri kerana tidak dapat menjawab dengan seelok-eloknya.Banyak soalan yang saya tidak sempat siapkan tetapi itu adalah silap saya kerana tidak belajar betul-betul atau mungkin sebab saya sudah tertinggal kelas selama beberapa minggu. Tapi alhamdulillah semoga semuanya akan seperti biasa, nanti perlu lebih memberi perhatian didalam kelas. Jadikan ia sebagai iktibar.


"You are never too old to set another goal or to dream a new dream." 


 Saya ingin mengucapkan selamat menduduki peperiksaan pertengahan semester kepada semua kawan-kawan saya yang mengenali saya ataupun tidak. 


All the best. Do the best. Get the best efforts.

Saturday, October 17, 2015

UKM

Tanggal 15 September 2015 bersamaan hari Selasa, aku ditawarkan ke Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), iaitu panggilan kedua setelah membuat rayuan. Sebelum ini, aku tak layak sebab keputusan MUET aku hanyalah Band 1, tapi semangat mahu belajar masih ada lagi, aku ambik semula peperiksaan MUET di sekolah harian dan alhamdulillah keputusan yang tak disangkakan, aku mendapat Band 3.

Sebelum tiba hari pendaftaran,banyak perkara yang berlaku sama seperti pelajar-pelajar second intake yang lain:

  • Dapat tahu keputusan dalam masa 3 hari sebelum sesi pendaftaran
  • Tidak sempat membuat medical check up sebab pada tarikh 16 September 2015 adalah Hari Malaysia, jadi banyak hospital kerajaan mahupun swasta ditutup.
  • Sibuk mencari wang sebanyak RM2000 untuk settlekan yuran pendaftaran
  • Selain itu, dalam masa 2 hari kelam kabut mencari kelengkapan, pakaian, dan macam-macam lagi lah. Kebanyakannya tak sempat la...
Itu masalah yang sama dengan pelajar lain. Masalah saya dan keluarga saya pula ialah masa hari pendaftaran itu, dimana pada masa yang sama jugak kami perlu berniaga. Okey..saya cerita dari awal la...keluarga saya memang buat bisnes menjual kuih tradisional seperti kuih loyang atau lebih dikenali sebagai bunga ros, rempeyek, kuih siput, kacang botak, muruku dan macam-macam lagi lah. Kami pula hanya menjual setiap hari Jumaat sahaja. Yang menjadi masalah ketika itu adalah, hari Jumaat terseebut merupakan minggu terakhir sebelum Hari Raya Korban, dimana aku telah pun berjanji dengan ramai pelanggan dan yang paling penting hari  tulah punca rezeki kami yang berlipat kali. Tetapi apakan daya, rezeki itu milik allah dan dia telah mengaturnya. Jadi keluarga saya telah berpakat untuk menghantar saya, itu yang lebih penting. Bak kata ayah saya, rezeki boleh dicari tetapi menghantar anak ke tempat belajar pada hari pertamanya itu lagi penting. Perasaan aku saat itu..tersangatlah sedih, nak menangis tetapi takut family pun turut menangis, apa yang mampu aku lakukan hanya berdoa semoga allah memberi rezeki yang lebih baik pada masa akan kepada keluargaku dan memberi kesabaran terhadap semuanya.




LIFE AS A DIPLOMA STUDENT

Setelah tamat pengajianku di tingkatan 5, dengan keputusan yang agak cemerlang la jugak iaitu 5A2B1C1D...tapi sayangnya yang D tu subjek bahasa inggeris. Ini menyukarkan lagi untuk aku menempatkan diri di Universiti yang hebat. Tapi alhamdulillah ada sebuah Universiti yang ambil aku sebagai pelajarnya. Universiti itu tak lain tak bukan Universiti Sultan Zainal Abidin atau lebih dikenali sebagai UniSZA....Dan ditawarkan dalam Diploma Pemasaran Sesi 2011/2012 . Jauhkan dari family?, Kedah ke Terengganu mengambil masa 5-6 jam. Its okey..aku suka meranatau, nak jugak merasa hidup ditempat orang yang lain loghat dengan kita.

First semester nie macam biasa la kalau berjauhan dengan keluarga..selalu sangat homesick. aku pula jenis yang suka call mak aku. Tiap-tiap hari aku call, dan tiap-tiap hari jugak la tanya benda yang sama. Agak-agak mak aku bosan tak? hehehe....Dah lama kat situ mesti la dapat kawan-kawan baru kan..,Mereka bukan sahaja kawan baru aku malh mereka jugak adalah keluarga aku ketika aku berada jauh dengan family.


nie gambar kami semasa semester 1...muka-muka yang comot dan perangai yang masih keanak-anakan...tapi siapa sangka dengan perangai macam tulah kami boleh bersama selama 3 tahun...not only 3 years but forever...

SEMESTER 2


semester 2 nie..semua orang masih malu-malu lagi tapi bila buat aktiviti semua orang akan join. Dari situlah bermulanya kisah kami sebagai keluarga marketing ataupun OUR MACKS.



SEMESTER 3 DAN 4



 SEMESTER 5, 6






Wednesday, October 14, 2015

Keluargaku, Jiwaku

Saya Nurul Hayati Binti Mohd Daud..berasal dari Kedah. Saya merupakan anak ketiga daripada empat orang adik-beradik. Keluarga saya bukan lah dari golongan yang senang tapi cukuplah untuk kami sekeluarga. Saya mempunyai dua orang abang, yang sulung bekerja sebagai Pegawai Imegresen dan yang kedua bekerja sebagai teknikal di sebuah kilang First Solar. Eh...terlupa pulak, ayah saya bekerja sebagai pengawal keselamatan di sekolah atau lebih senang dipanggil "pak guard" la. Adik saya pula dapat melanjutkan pengajian di UITM Jengka, Pahang dalam bidang Industri Perkayuan. Itu saja tentang keluarga saya. 

Family is the most important thing in the world.......This is my family, my teams, my lovely, my soul and my everything..la.


Inilah keluarga saya, tapi dalam gambar nie abang saya yang sulung xdak, gambar mak cik saya pulak yang ada.